fredag, december 16, 2005

"Le Roman"

Ok, Nu tyckte Calle att det var dags för mig att skriva lite om vad jag har gjort de senaste 2,5 åren...
Detta inlägget kommer antagligen att bli väldigt långt, men om ni står ut med att läsa allt, så kommer ni förstå bättre varför vi tyckte det var dags att starta en blogg, och ni kommer även att förstå lite mer utav alla de inlägg som kommer att följa.
Så nu kommer "Le Roman" som vi valt att kalla den (Calles ide) :p

1984 - 2003
Jag föddes i Frankrike och flyttade till Sverige (Falsterbo) när jag var 5. Calle bodde nånstans på landet utanför Trelleborg fram tills mellanstadiet då han flyttade till Falsterbo. Vi lärde känna varandra på högstadiet då vi började göra filmer tillsammans.
2000 får jag för mig att vi ska börja redigera på dator, villket leder till ett väldigt omständligt men lärorikt projekt som innefattar allt ifrån vapen till en intern brännare stående på en pall bredvid Calles gamla dator. Resultatet blev Vengeance som ni kan se i Filmarkivet. Den dåliga kvaliten blev resultatet utav vår okunnighet om komprimering.
Efter Vengeance följer ett flertal korta filmer, då vi experimenterar med specialeffekter.

Sommaren 2003
2003 tog jag och Calle studenten då vi tillsammans läst Samhälle Ekonomi på Sundsgymnasiet i Vellinge.
Efter en kort semester åkte jag till Frankrike för att tillbringa 1 månad på Nefab där jag snabbt lärde mig om de olika arbetsposterna på företaget, och en hel del om deras produkter.

Hösten 2003
I september så flyger jag till Chicago för att tillbringa 3 månader på Nefabs amerikanska försäljnings och marknadsföringskontor. Här fick jag sköta en hel del olika kundinriktade projekt. Detta var 3 väldigt intressanta månader, då jag lärde mig och fick uppleva en hel del...

2004
Strax efter nyår ringer min bror Jonas som seden sommaren 2003 jobbat på ett produktionsbolag i Malmö och frågar ifall jag skulle vara intreserad av att komma in till företaget och hälsa på. Detta eftersom han var medveten om mitt intresse för film, och tänkte att det skulle vara kul för mig att se hur det går till på ett riktigt produktionsbolag.
Så jag åker in till Malmö och hälsar på, där får jag träffa Joachim som tillsammans med Jonas och en fotograf som heter Johan är ägare i företaget. För tillfället är det bara Jonas och Joachim som jobbar där aktivt, Jonas skötter det mesta utav det ekonomiska och Joachim äger all utrustningen och sköter allt det praktiska som t.ex. redigering. Joachim visar mig utrustningen, masinskåpet (där alla bandare och datorer står) och redigeringen. Eftersom jag alldrig sett sådant innan så blir jag väldigt imponerad och ställde förmodligen flera 1000 frågor om vad allt var för någonting. Joachim visar mig lite vad det är dom arbetar mest. Dom har preis fått en betydande kund som dom klipper ner och översätter massa amerikanska program åt. Han frågar om jag har lust att prova på lite, och jag svara såklart ja. Han ger mig en hög manualer, och visar snabbt lite basfunktioner i Final Cut.
Jag hade sen tidigare erfarenhet av Adobe Premiere så jag kände igen mig lite.
Efter att ha suttit och pillat lite med Final Cut, så öppnar han upp ett projekt med ett 30 min långt program som han förklarar ska klippas ner till exakt 14 min och 50 sek. Sen låter han mig ta över redigeringen, och säger att jag får säga till om jag undrar nåt sen går han upp på sitt kontor. Jag har nu lärt mig att Joachim tycker att det bästa sättet att lära sig någonting är genom att prova sig fram på egen hand, och jag instämmer till 100%, då jag har lärt mig det mesta jag kan på det viset. Efter mycket om och men så lyckas jag efter någon dags arbete att få ner den till exakt 14:50. Joachim får nu se hela filmen, och konstaterar då att jag har kännsla för redigering och jag har nu officiellt jobb på Way Creative Films

Resten av året jobbar jag heltid på Way, och är med på ett flertal inspelningar utav diverse reklamfilmer och liknande.

Jag väljer på hösten att söka in till Internationell Ekonomi i Lund inför våren, och kommer in.

Under tiden som jag sköter det mesta utav postproduktionen på Way, så jobbar Jonas och Joachim hårt för att lyckas få igenom en produktion utav en långfilm som Joachim har skrivit manus till. Dom söker distributör, jobbar på budget, planering, castar skådespelare m.m. Tillslut lyckas dom fånga Peter Possnes intresse, och lyckas få ett kontrakt med Sonet Film.

Våren 2005
På våren börjar jag studera Internationell Ekonomi i Lund, och har nu studerat det i snart 1 år. Det har gått bra, och jag har bara 1 tenta kvar på 0 poäng... villket känns lite omotierat. :p

Under tiden jag studerar så jobbar jag fortfarande på Way i postproduktion när det behövs, och hjälper till vid inspelningar.

Planeringen för långfilmen är nu i full gång, schemat, budget och skådespelare faller långsamt på plats.
Filmen ska vara på engelska med amerikanska skådespelare och ska spelas in i LA, New York och Florida under våren och sommaren 2005. Inspelningen kommer delas up i 2 resor, den första till LA då alla inomhusmiljöer och några utomhusmiljöer. Den andra resan bär först av till Florida och sen till New York.

"Waiting" är namnet på filmen (kommer dock förmodligen att byta namn till Waiting: New York, eller något liknande p.g.a. en film med samma titel). Den kommer förmodligen att ha premiär i Sverige i April 2006.

Sommaren 2005
April 2005 bär det av till LA. Vi har ett fullspeckat inspelningsschema, så det blir 3 hårda inspelningsveckor. Sen bär det hem igen, och jag har 2 dar på mig att plugga till en tenta i ekonomistyrning. Lyckas dock på något sätt att sätta ett VG med jetlag. :p

Senare på sommaren spelar jag, Calle och Fredrik in en egen långfilm på landsbygden utanför Trelleborg. Med mig i huvudrollen. :p

Under hela denna perioden så har jag och Calle konstant hållt på med olika film projekt, både lyckade och misslyckade, dom lyckade finns i filmarkivet.

Den senaste veckan har det hänt en hel del, men det kommer i ett separat inlägg.